سیستم شماره گذاری رنگ مو چیست؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 4 بهمن 1402
بازدید : 258
نویسنده : علی

سیستم شماره گذاری رنگ مو چیست؟ راهنمای جامع تشخیص رنگ مو از روی شماره

 

سیستم شماره گذاری رنگ مو چیست؟ راهنمای جامع تشخیص رنگ مو از روی شماره

فهرست مطالب

 

رنگ کردن موها و ایجاد یک تغییر کامل در چهره، برای افراد زیادی جذابیت دارد. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، احتمالا با مشکلات خرید و انتخاب رنگ مو مواجه شده باشید. رنگ‌های مو معمولا با شماره‌های مشخصی دسته‌بندی می‌شوند. هر عدد نمایان‌گر یک رنگ و تناژ رنگی مختلف است که می‌تواند نتیجه نهایی را به‌صورت کامل تغییر دهد. بنابراین، پیش از خرید محصول موردنظر، بی‌شک به شناخت دقیق سیستم شماره گذاری رنگ مو نیاز خواهید داشت. پس از درک این سیستم، تشخیص رنگ مو از روی کاتالوگ برای شما به‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. همراه ما باشید تا در انتهای این نوشتار، قادر به تشخیص رنگ مو از روی شماره هر رنگ باشید.

سیستم شماره گذاری رنگ مو چیست؟

تشخیص رنگ مو از روی شمارهتشخیص رنگ مو از روی شماره

رنگ کردن موها یک کار چالش برانگیز و در واقع پیچیده است. در صورت رنگ‌کردن موهای خود در خانه، احتمالا شما هم تا به حال با این موضوع مواجه شده باشید که رنگ انتخابی شما، اصلا نتیجه دل‌خواه را نداشته باشد. هرچند این موضوع ممکن است در سالن‌های تخصصی رنگ هم رخ دهد. اما دلیل اصلی این اتفاق در زمان رنگ‌کردن مو در خانه، عدم شناخت سیستم شماره گذاری رنگ مو و خرید رنگ موی نامناسب و البته عدم توجه به رنگ موی فعلی است.

به همین خاطر، برای رسیدن به بهترین نتیجه، ابتدا باید سیستم شماره‌گذاری رنگ مو را بشناسید و بتوانید با تشخیص رنگ مو از روی شماره درج شده بر روی بسته‌بندی، بهترین رنگ مناسب خود را خریداری کنید.

سیستم شماره گذاری رنگ مو یک نمودار عددی بین‌المللی است که در سرتاسر دنیا کاربرد دارد. با استفاده از این سیستم، هر کدام از رنگ‌ها در یک دسته‌بندی اختصاصی قرار خواهند گرفت. بدین شکل، بدون توجه به برند و حتی کشور سازنده، می‌توان رنگ موها را به‌راحتی تنها با کمک اعداد تشخیص داد. در واقع باید بگوییم که معنای اعداد روی جعه رنگ مو شامل اطلاعات مهمی هم‌چون طیف رنگی، تناژ و سایه رنگ است. البته که اطلاعات مهم راجع به رنگ مو به همین موارد محدود نمی‌شود. در مطلب زیر، مهم‌ترین اطلاعات این حوزه را با هم مرور کردیم.

هر آن‌چه که باید از رنگ مو بدانید

دلیل اهمیت سیستم شماره گذاری رنگ مو

با وجود توضیحات پیشین، ممکن است این سوال مهم برای شما ایجاد شود که چرا به یک سیستم شماره گذاری رنگ مو نیاز داریم؟

برای پاسخ دادن به این سوال، باید چند مورد دیگر را نیز با هم بررسی کنیم. احتمالا شما هم به این موضوع مهم توجه کرده باشید که رنگ موها، علاوه بر آن رنگ اصلی، تناژهای مختلفی دارند. در واقع مراجعه به یک فروشگاه و خرید یک رنگ قهوه‌ای طبیعی، سوالات مختلفی را در پیش خواهد داشت. چه تناژ رنگی مد نظر شما است؟ رنگ‌های گرم را ترجیح می‌دهید یا می‌خواهید رنگ موی شما سرد باشد؟ کدام تناژ به رنگ پوست شما می‌آید؟

در واقع هر رنگ مو، علاوه بر رنگ اصلی، عمق رنگ و تناژ رنگی خاصی نیز دارد. در سیستم شماره گذاری رنگ مو این موضوع به‌دقت بررسی شده و بر طبق هر کدام از آن‌ها، یک عدد مشخص در جدول رنگ مو به آن رنگ تعلق گرفته است. بدون داشتن یک سیستم شماره گذاری رنگ مو جهانی، تشخیص رنگ مو از روی کاتالوگ هر برند، کار دشوار و یا حتی غیر ممکنی می‌شد.

در حال حاضر و در صورت شناخت دقیق سیستم شماره گذاری رنگ موها، کافی است رنگ مد نظر خود را انتخاب کنید. پس از آن می‌توانید رنگ موی منتخب خود را با توجه به اعداد این سیستم، تشخیص داده و رنگ محبوب خود را از یکی از برندهای موجود خریداری نمایید. در بخش بعدی به بررسی این سیستم و جدول رنگ مو خواهیم پرداخت.

رمزگشایی سیستم شماره گذاری رنگ مو

سیستم شماره گذاری رنگ موسیستم شماره گذاری رنگ مو

تشخیص رنگ مو از روی کاتالوگ و بر طبق اعداد و حروف نوشته شده بر روی هر بسته‌بندی، ابتدا کار سختی به نظر می‌رسد. معمولا هر تیوپ رنگ دارای یک عدد اصلی، یک ممیز و سپس یک یا دو عدد و حتی حروف لاتین مختلف است. هر کدام از این اعداد با توجه به جایگاه درج‌شان، معنای متفاوتی خواهند داشت. به صورت کلی بر روی هر تیوپ، این اعداد را خواهید دید:

  • اولین عدد پیش از ممیز یا نقطه: این عدد اولیه، نمایان‌گر میزان روشنی یا تیره‌بودن رنگ است؛
  • اولین عدد پس از ممیز یا نقطه: عدد اول پس از ممیز، نشان‌دهنده نشان‌دهنده سایه رنگ مو خواهد بود. سایه رنگ، همان حالتی است که با تابش نور آفتاب بر مو، پدیدار خواهد شد.
  • عدد دوم پس از ممیز یا نقطه: نشان‌دهنده تناژ رنگ مو خواهد بود؛

در ادامه، هر کدام از این بخش‌ها را به‌صورت اختصاصی بررسی خواهیم کرد.

1- عدد اول پیش از ممیز: میزان روشنی یا تیرگی رنگ مو

اولین عدد، میزان عمق یا همان روشنی و تیرگی رنگ مو خواهد بود. در واقع با کمک این عدد، می‌توانید از میزان تیرگی و یا روشنی رنگ منتخب خود مطلع شوید. عدد یک، تیره‌ترین رنگ یعنی مشکی بوده و عدد 10، نشان‌دهنده یک بلوند بسیار روشن است. در برخی برندها، سیستم شماره گذاری رنگ مو کمی متفاوت بوده و این اعداد تا 12 ادامه می‌یابند. در این حالت، شماره‌های بالاتر به رنگ‌های خاص‌تر بلوند اشاره دارند.

علاوه بر این، باید بدانید که در برخی مواقع، علی‌رغم پیروی برندها از یک سیستم شماره گذاری رنگ موی یکسان، تفاوت‌های جزئی در رنگ‌ها وجود دارد. به همین خاطر، باید همراه با درک و تشخیص رنگ مو از روی شماره هر رنگ، رنگ‌های موجود در کاتالوگ آن برند را نیز در نظر بگیرید.

همیشه پیش از خرید رنگ، رنگ موهای فعلی خود را در نظر گرفته و از راهنمایی‌های متخصص این کار نیز بهره ببرید. بدین شکل، می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین رنگ را خریداری کرده و نزدیک‌ترین نتیجه به رنگ موی مد نظر خود را به‌دست آورید.

2- اعداد پس از ممیز: تناژ و سایه رنگ

علاوه بر رنگ مد نظر، باید سایه و تناژ رنگ مورد نظر خود را نیز در نظر بگیرید. در واقع تناژ و سایه رنگ، یکی از عوامل مهم در انتخاب رنگ است. این سایه و تناژ رنگ، با کمک اعداد و حروف لاتین مشخص می‌شود. با وجود یکسان بودن جدول رنگ مو، در برخی مواقع تفاوت‌های جزئی در برندهای مختلف وجود دارد. هر چند می‌توان گفت که همه برندها از یک سیستم شماره گذاری رنگ مو واحد استفاده کرده و فراگرفتن یکی از آن‌ها، به‌معنای درک سایر برندها است.

سایه رنگ در سیستم شماره گذاری رنگ مو

اولین عدد پس از ممیز، نشان‌دهنده سایه رنگ است. این سایه، رنگ غالب در نتیجه نهایی خواهد بود. بنابراین باید این عدد را به‌دقت بررسی کنید تا بهترین نتیجه را به‌دست آورید. نکته مهم دیگر این است که سایه رنگ، گرمی یا سردی رنگ را نیز مشخص خواهد کرد. گرمی و سردی رنگ مو، با توجه به میزان قرمزی موجود در هر رنگ تعیین می‌شود.

تناژ رنگ در سیستم شماره گذاری رنگ مو

سیستم شماره گذاری رنگ مو و تعیین سایه و تناژ رنگ موسیستم شماره گذاری رنگ مو و تعیین سایه و تناژ رنگ مو

عدد دوم یا سوم پس از ممیز، نشان‌دهنده تناژ رنگ خواهد بود. این بخش، تاثیر کمتری بر نتیجه نهایی خواهد داشت. با وجود این، در زمان خرید باید این عدد را نیز در نظر بگیرید. برای مثال در  لورال، عدد 8/34 به معنای یک بلوند طلایی همراه با بازتاب مسی است.

3- حروف لاتین پس از ممیز

اغلب برندها از اعداد استفاده می‌کنند و معنای اعداد روی جعبه رنگ با توجه به جدول رنگ مو مشخص می‌شود. با وجود این، برخی از برندها از حروف لاتین نیز در سیستم شماره گذاری رنگ مو خود بهره می‌برند. برای تشخیص رنگ مو از روی کاتالوگ در این برندها، باید با این حروف و سیستم شماره گذاری رنگ مو بدین شکل نیز آشنا باشید. در ادامه، این بخش را به‌اختصار بررسی خواهیم کرد:

  • /N : طبیعی یا Natural؛
  • /A : دودی یا Ash؛
  • /V : بنفش یا Violet؛
  • /R : قرمز یا Red؛
  • /B : قهوه‌ای یا Brown؛
  • /G : طلایی یا Gold؛
  • /C : مسی یا Copper؛
  • /M : شکلاتی یا Mocha؛
  • /W : گرم یا Warm.

برای درک بهتر این رنگ موها، به این مثال‌ها توجه کنید. 3/RV به معنای قهوه‌ای تیره همراه با تناژ قرمز و بنفش است. 9/AV نیز یک رنگ بلوند بسیار روشن با تناژ بنفش و دودی است. با در نظر گرفتن این مدل دسته‌بندی رنگ مو با کمک حروف لاتین، تشخیص رنگ مو از روی شماره سخت‌تر به نظر می‌‌رسد. هر چند با کمی کسب تجربه بیشتر، تشخیص رنگ مو از روی کاتالوگ و شماره نیز به‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود.

4- سایر حالت های سیستم شماره گذاری رنگ مو

تشخیص رنگ مو از روی شماره کار چندان راحتی نیست. دلیل این موضوع، حالت‌های دیگری است که برخی از برندها برمی‌گزینند. در ادامه، رایج‌ترین شماره‌گذاری‌های رنگ مو را با هم مرور خواهیم کرد:

  • بیش از یک عدد پیش از ممیز: این رنگ‌ها قابلیت پوشانندگی بهتری داشته و برای رنگ‌های سفید و خاکستری مناسب‌تر هستند؛
  • یک عدد بدون ممیز: درج تنها یک عدد بر روی تیوپ بدون هیچ‌گونه ممیز، نشان‌دهنده یک رنگ طبیعی بدون سایه و تناژ است. این رنگ‌ها برای موهای بدون رنگ، بهترین نتیجه را خواهند داشت؛
  • صفر پس از ممیز: به معنای یک رنگ مکمل است که باید با یک رنگ گرم ترکیب شود.
رنگ موی سه صفر چیست و چگونه از آن استفاده می‌شود؟

5- حذف تناژ و رنگ ناخواسته

در اغلب موارد برای رسیدن به یک رنگ زیبا، ابتدا باید موهای فرد «دکلره» شود. دکلره فرآیند روشن‌کردن موها به سمت زرد بسیار روشن یا سفید است. در این فرآیند، رنگ موها با کمک مواد دکلره، کاملا از بین می‌رود. این پروسه، در چند مرحله رخ داده و موها از رنگ طبیعی، به رنگ‌های نارنجی، زرد پررنگ و زرد کم‌رنگ تبدیل می‌شود.

همان‌گونه که احتمالا شما هم مطلع هستید، این پروسه سخت و چالش برانگیز است. در موارد زیادی، رنگ موهای فرد غالب بوده و نمی‌توان زردی، قرمزی و یا سایر تناژهای اصلی رنگ مو را از بین برد. خوشبختانه سیستم شماره گذاری رنگ مو یک راه حل خوب نیز برای این حالت در نظر گرفته است.

در این حالت، باید از رنگ مکمل یا همان «واریاسیون» استفاده کنید. واریاسیون، رنگ موها را تعدیل کرده و نتیجه نهایی را بسیار زیباتر می‌کند. به‌صورت کلی، واریاسیون سرد هم‌چون خاکستری یا دودی باعث تعدیل رنگ قرمز شده و واریاسیون قرمز، مکمل خوبی برای رنگ‌های سرد است.

رنگ‌های متضاد، می‌توانند یکدیگر را تکمیل کرده و نتیجه نهایی بهتری را ایجاد کنند. بنابراین موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • واریاسیون نارنجی: افزودن گرمی رنگ مو و داشتن پوشش بهتر برای موهای سفید؛
  • واریاسیون قرمز: افزودن تناژ قرمزی به رنگ‌های مختلف و مکمل ایده‌آل برای رنگ‌های متوسط تا تیره؛
  • واریاسیون بنفش: افزودن میزان رنگ خاکستری و دودی در رنگ مو و از بین بردن زردی موها؛
  • واریاسیون آبی: از بین بردن تناژ نارنجی ناخواسته در رنگ مو؛
  • واریاسیون سبز: از بین بردن تناژ گرم در رنگ‌های قهوه‌ای تیره.

رمزگشایی سیستم شماره گذاری رنگ مو تنها بخشی از فرآیند است و باید تمام عوامل موثر دیگر هم‌چون رنگ موی فعلی، جنس موها و میزان سلامت موهای خود را نیز در زمان رنگ‌کردن مو در نظر بگیرید.

رنگ موی دوشس سری طبیعی حجم 125 میلخرید رنگ موی دوشس سری طبیعی حجم 125 میل

نحوه استفاده از سیستم شماره گذاری رنگ مو

تشخیص رنگ مو از روی کاتالوگ این امکان را به شما می‌دهد که با بررسی یک عبارت کوتاه، رنگ موی مورد نظر خود را بیابید. برای استفاده از سیستم شماره گذاری رنگ مو و انتخاب رنگ نهایی، این گام‌ها را دنبال کنید.

1- انتخاب رنگ اصلی

ابتدا این موضوع را مشخص کنید که قصد دارید رنگ موی جدید شما در کدام طیف قرار داشته باشد. شماره یک، رنگ موی مشکی است که در صورت نیاز، می‌توانید از آن استفاده کنید.

اعداد 2 تا 5 طیف‌های مختلف رنگ قهوه‌ای هستند. شماره 2 تیره‌ترین قهوه‌ای و شماره 5، روشن‌ترین قهوه‌ای خواهد بود. در برخی مواقع، شماره 2 با رنگ مشکی اشتباه گرفته می‌شود. دلیل این موضوع این است که این رنگ بسیار تیره بوده و در نگاه اول، سیاه به‌نظر می‌رسد.

اعداد 6 تا 9 طیف‌های مختلف بلوند هستند. در اغلب موارد افراد رنگ شماره 6 را قهوه‌ای در نظر می‌گیرند. با وجود این باید به شما بگوییم که این رنگ، بلوند تیره بوده و در طیف رنگ‌های بلوند قرار دارد.

عدد 10 و در برخی برندها 11 و 12 روشن‌ترین رنگ بلوند هستند. برای رنگ موهای سفید پلاتینی، باید از این رنگ موها استفاده کرد.

2- تناژ رنگ مو

پس از انتخاب رنگ اصلی موهای خود، باید تناژ رنگ موی‌تان را انتخاب کنید. تمام اعداد پس از ممیز، نشان‌دهنده تناژ رنگ هستند. عدد صفر پس از ممیز، به‌معنای یک رنگ طبیعی بدون تناژ است. اگر از تناژهای گرم لذت می‌برید، با کمک کاتالوگ برند مد نظرتان، رنگ‌های نزدیک به قرمز را برگزینید.

گاهی تشخیص رنگ مو از روی شماره کمی سخت‌تر بوده و به همین خاطر، برندها از حروف لاتین استفاده می‌کنند. در این صورت، به بخش پیشین مراجعه کرده و حروف اختصاری مرتبط با هر رنگ را در نظر بگیرید.

3- رنگ موی فعلی

پس از بررسی این دو بخش، باید جایگاه رنگ فعلی موهای خود را در جدول رنگ موی برند مد نظرتان تعیین کنید.

رنگ موهای فعلی شما، یکی از تعیین‌کننده‌ترین فاکتورها در رنگ موی نهایی است. معمولا در هر بار می‌توان مو را تا 4 یا 5 درجه روشن‌تر از رنگ فعلی کرد. اگر پیش از این موهای خود را رنگ کرده باشید، انجام این کار سخت‌تر خواهد شد.

برای جلوگیری از آسیب به مو، از روشن‌کردن بیش از حد موها اجتناب کنید. برگزیدن یک رنگ در طیف رنگی مشابه با رنگ موی فعلی، انتخاب بهتری است. اگر قصد ندارید رنگ پایه موی خود را تغییر دهید، تنها کافی است با یک واریاسیون متفاوت، تناژ و سایه رنگ موهای خود را عوض کنید.

رنگ مو بدون آمونیاک فیوژن کالر مارال سری Self Reflection حجم 100 میلخرید رنگ مو بدون آمونیاک فیوژن کالر مارال سری Self Reflection حجم 100 میل

واریاسیون سرد، تناژ زرد، نارنجی و قرمز را از بین خواهند برد. با توجه به این موضوع، واریاسیون را نیز انتخاب کنید. واریاسیون‌های قرمز و نارنجی، برای موهای تیره کاربرد دارند. این موضوع را نیز در زمان انتخاب یک رنگ موی مناسب، در نظر داشته باشید. معنای اعداد روی جعبه رنگ مو در نگاه اول پیچیده است. هرچند با شناخت این اصول اولیه و در نظر گرفتن جدول رنگ مو، می‌توانید به‌راحتی بهترین و زیباترین رنگ موها را به‌تنهایی برای خود انتخاب کنید.

نمودار واریاسیون های مختلفنمودار واریاسیون های مختلف

در مو تن رو، انواع رنگ موهای با کیفیت و با قیمت مناسب وجود دارند. با شناخت سیستم شماره گذاری رنگ مو شما نیز می‌توانید تنها با بررسی اعداد هر رنگ، بهترین و مناسب‌ترین محصول را برای خود خریداری کنید.

خرید انواع رنگ مو از مو تن رو با بهترین قیمت

جمع‌بندی نهایی

تعیین تناژ وسایه رنگ مو با کمک سیستم شماره گذاری رنگ موتعیین تناژ وسایه رنگ مو با کمک سیستم شماره گذاری رنگ مو

سیستم شماره گذاری رنگ مو با کمک اعداد و برخی حروف لاتین ایجاد شده است. با کمک این سیستم، تشخیص رنگ مو از روی شماره امکان‌پذیر خواهد بود. تنها کافی است جایگاه هر عدد و معنای آن را فرا بگیرید. بدین شکل می‌توانید جدول رنگ مو را به‌خوبی بررسی کرده و معنای اعداد روی جعبه رنگ مو را به‌راحتی درک کنید. تشخیص رنگ مو از روی کاتالوگ بسیار راحت‌تر است. زیرا معمولا نمونه کوچکی از رنگ با عدد آن در کاتالوگ درج خواهد شد. آیا تا به حال با کمک این سیستم رنگ موی خود را انتخاب کرده‌اید؟ یا ترجیح می‌دهید به سالن‌های تخصصی رنگ مو مراجعه کرده و از نظر متخصصان این حوزه بهره ببرید؟

سوالات متداول

1- معنای اعداد درج‌شده بر بسته‌بندی رنگ‌ موها چیست؟

همه رنگ موها با توجه به سیستم شماره گذاری رنگ مو دسته‌بندی شده‌اند. این دسته‌بندی با کمک اعداد انجام می‌شود. در این سیستم، رنگ‌ها بر طبق طیف رنگی، روشن یا تیره‌بودن، دارای یک عدد اختصاصی خواهند بود.

2- منظور از سیستم شماره گذاری رنگ مو چیست؟

اعداد در این سیستم معمولا بین 1 تا 10 هستند. در برخی برندهای خاص، ممکن است تا 12 شماره‌گذاری شوند. 1 تیره‌ترین رنگ و 10 روشن‌ترین رنگ است. برای مثال، رنگ شماره 5، قهوه‌ای طبیعی خواهد بود. سایر اعداد و حروف نوشته شده، نمایان‌گر تناژ و سایه رنگ خواهند بود که در این نوشتار، به بررسی دقیق آن‌ها پرداختیم.

3- حروف درج‌شده بر رنگ مو به چه معنا است؟

حروف و اعدادی که پس از عدد اول بر روی بسته‌بندی درج می‌شوند، نشان‌گر تناژ رنگ هستند. به‌عنوان مثال، 7V به معنای درجه 7 تناژ بنفش (Violet) است.

4- آیا سیستم شماره گذاری رنگ مو بین‌المللی است؟

معمولا تمام برندها از سیستم شماره گذاری رنگ موی جهانی و بین‌المللی پیروی می‌کنند. با وجود این، برخی برندهای خاص، سیستم اختصاصی خود را دارند. به همین خاطر، پیش از خرید و استفاده از هر رنگ مو، حتما این موضوع را در نظر گرفته و آن را بررسی کنید.





:: موضوعات مرتبط: لوازم آرایشی , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ ما خوش آمدید. در اینجا مطالب آموزشی و راهنمای خرید با بررسی های کارشناسانه قرار داده میشود. امیدوارم که این مطالب مفید واقع شود. ما را با انتقادات و پیشنهادات خود یاری فرمایید.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کوچ تا چند و آدرس kochnameh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com